先週末、7月5日(土)・6日(日)の夕方、代官山イベントスペースにて、「ツール・ド・フランスと巡る、フランスワイン12の旅―2014」トークショーを開催しました。昨年も実施したこのイベントは、フランス農水省関連団体であるフランスアグリメールが実施するフランスワインのプロモーション“フランスワインを手にフランスを味わおう!”が、フランス全土を横断するサイクルロードレース“ツール・ド・フランス”とコラボし、実現した企画です。およそ3週間かけて約3,500㎞以上を走り抜けるコースは起伏に富んでいて、ちょうどブドウがつくられているワインの産地を巡る旅でもあります。
第2回目となった今年は、MCに山田玲奈さん、ゲストにフローラン・ダバディさん、作家の谷村志穂さん、ワイン評論家の田中克幸さんをお迎えし、今年のコースに合わせ、その土地の特徴や文化、観戦のみどころなどお話しいただきました。
また、両日で300人を超える来場者の方には、コースと重なる産地のワインと軽食が配られ、お話しとともにその土地のワインと軽食を楽しんでいただきました。今年はフランス本土でも空前のロゼブームということで、それぞれの産地からロゼをご紹介。綺麗なピンク色がテーブルを飾りました。
On July 5 and 6, a talk show event – Experiencing the 12 stages of Le Tour de France with French wines 2014 – was held in an event space in Daikanyama. The promotional event was conducted in collaboration with France Agrimer, the French Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, and followed the renowned Tour de France.
The race is like no other – taking place over three weeks and covering more than 3,500 kilometers. It sees riders cycle up mountain roads and across the French countryside, often in extreme conditions. The Tour de France passes through many wine-producing regions of France and the event introduced people to the delicious taste of those regions’ wines by following this year’s course.
For the second time, we invited Ms. Reina Yamada as emcee, together with three special guests – Mr. Florent Dabadie, writer Ms. Shiho Tanimura and wine critic Mr. Katsuyuki Tanaka. The guests discussed each region’s characteristics, culture and highlights from the race.
Following the lively discussions, over 300 attendees enjoyed wines from various Tour de France regions along with French canapés. An unprecedented rise in the popularity in France meant rose wines from each region were introduced to guests, which created a beautiful hue of color around the tables.

トークショー終了後には、そのまま“ツール・ド・フランス”のライブビューイングを実施。ワインとともに、開幕戦、2日目のレース観戦を楽しんでいただき、ワインとツール・ド・フランスの魅力をより深く知っていただける機会となりました。
This was followed by live coverage of the Tour de France. Attendees enjoyed the first and second stages of the race together. The event was a unique opportunity for all involved to learn more about the appeal of French wine, as well as the excitement and magnitude of Tour de France.